Hvordan beholder man idealvekt og smal figur?

sunnmat

Diett etter blodtype, Dukans, Atkins, South Beach, kåldiett, Cambridge, Middelhavsdiett, 1000 kalorier. Sånne dietter er bare en liten del av forsjellige og mer eller mindre effektive måter å slanke seg på, noe som på en fantastisk måte, og selvfølgelig uten noen innsats fra vår side, får overflødige kilo til å fordampe. Spørsmålet er bare hvor lenge? Er hver diett trygg for helsa vår? Finnes det ikke en annen og mer effektiv måte å beholde en vakker og slim figur i årevis på?

Vel, ja. Kaloritabeller. Assosierer dere dem med noe? Sikkert ja. De er en av de eldste måtene å kontrollere inntatt kalorier på, men som likevel er litt glemt. Det er nettopp tabellene som viser hvor mange kalorier enkelte produkter har. Takket være dem er vi i stand til å kontrollere om det vi spiser, inneholder mengde kalorier som er passende til vår alder, kjønn og aktivitet. Vi gir dere til rådighet et verktøy som i stor grad forbedrer og forenkler kontroll av inntatt kalorier. Det er en. kalorikalkulator. Men la oss begynne først og svare på noen grunnleggende spørsmål.

Hvorfor går vi opp i vekt?

Jeg tror at et av de oftest stilte spørsmålene er spørsmålet om hvorfor vi går opp i vekt? Dessverre finnes det ikke et klart svar på dette problemet som vi har slitet med i århundrer. Vektøking er sikkert grunnen noen genetiske disposisjoner, men man kan ikke skyve hele skylden på naturen. I de fleste tilfellene er vi selv ansvarlige for overflødige kilo.

Har dere noen ganger sett en ulv, en hare, en løve eller en antilope som lever i naturlige forhold og er overvektige? Svaret er: nei.

Likevel har noen av dere foran øynene et bilde av hunden til fru Sophie fra første etasje, og den ligner ikke på en hund, for den beveger seg knapt, og dens utseende er svært forskjellig fra det for noen år siden.

Men det har ikke vært den som hadde ført seg til en slik tilstand, men dens kjære fru Sophie som ikke kan nekte den et stykke kjøtt, fordi den ser på henne så bedende. Selvfølgelig har fru Sophie vanligvis ikke lyst på en lang og utmattende tur med hunden for det er en TV-serie akkurat nå, eller en nabo fra etasjen over stikker innom på en kopp kaffe, eller det regner, og hun skal jo ikke gå i regn siden frisyret blir da ødelagt.

Dessverre var naturen ikke gjerrig i forhold til mennesker når det gjelder overspising. Alle vesener spiser bare når de er sultne. Men for mennesker er hver grunn god for å gripe etter et smørbrød, en sjokoladebar eller neste porsjon av dessert. Og vekt lyver ikke og viser det som den vet. Vi går opp i vekt fordi vi tilfører kroppen vår for mye mat med høy energiverdi som den ikke er i stand til å fordøye.

La oss forklare hva energiverdi egentlig er for noe. Altså det er mengde energi som tilføres i kosthold og som kroppen vår kan innta i fordøyelsesprosessen. Den besrives i kilokalorier, forkortelse kcal, eller i kilojoule kJ.

Menneskelig kropp, for at den kan fungere riktig, trenger hver dag tilstrekkelig energimengde som absorberes fra matprodukter i form av kalorier. Kalori er en enhet for måling av varme, altså en sånn varmemengde som trenges for å varme 1 g kjemisk rent vann med 1oC.

Metabolisme

For fordøying av energii er det nødvendig med metabolsime altså en rekke prosesser og kjemiske reaksjoner som foregår i kroppen vår og som trenges til dens riktige funskjon. Metabolsime, altså stoffskiftet, forstås i slankeprosessen som kunnskap til forbrenning av kalorier, som vi har tilført sammen med maten, under utførelse av forskjellige ativiteter. Fra rengjøring, gjennom faglig arbeid, og med fysisk aktivitet til slutt. Forbrenning av kalorier er en prosess som varer uten pause i kroppen vår.

Dens farts er avhengig av alder, kjønn, høyde, vekt, helsetilstand og noen andre aspekter til. På kaloriforbrenning tenker vi hovedsakelig når vi vil gå ned i vekt. Kaloritabellene er da nødvendige, og de hjelper oss med å regne balanse av inntatt og forbrennt kalorier.

Kalorikalkulator din allierte i vekttap

Kaloritabeller inneholder en liste over matprodukter samt tilsvarende kaloriverdier per angitt vekt eller volum av produktet. Kaloritabeller er et grunnlag for dannelse av de fleste slankediettene. Takket være dem kan vi fort beregne energiverdiene til alle måltidene som vi har spist i løpet av dagen. Kalorikalkulator kan vise seg å være veldig behjelpelig siden den fort beregner for oss hele kaloriverdien av måltider. Før man begynner å beregne energiverdien av intatte måltider ved bruk av kaloritabeller, må man finne et sted der vi nøyaktig skal skrive ned vekt og type mat. Det kan være vår kalorikalkulator. Deretter deles hvert måltid inn i enkelte deler og måles hver ev den.

Neste steg er å beregne ved bruk av kalorikalkulator energiverdien til enkelte produkter. Den oppsummerer sluttresultataet som informerer oss om hele energiverdien til et gitt måltid. Hver av oss ved å ta et eple, en banan eller en sjokoladebar i hånda lurer på hvor mange kalorier de egentlig har. La oss hjelpe fort og svar for de utålmodige og nysgjerrige leserne hvor mange kalorier et middels stort eple har? Altså dets kaloriverdi er på 60 kcal.

Menn er sikkert nysgjerrige på hvor mange kalorier en halvliter øl har? Den slags nytelse har 250 kcal. La oss sukre litt og sjekk hvor mange kalorier en sjokoladebar har. Den type galskap har ca 300 kcal til forbrenning. Egentlig, er dere, kjære lesere, ikke nysgjerrige på hva man må gjøre for å brenne en søt nytelse eller en liten øl?

Hvordan brenner man overflod av inntatte kalorier?

I løpet av en times med aerobic er vi i stand til å brenne ca 550 kcal, en time med svømming betyr 400 forbrente kalorier. En times sykling med en fart på 10km/h eller jogging mister vi 350 kcal. Selvfølgelig brenner vi kalorier også under utføring av vanlige husarbeid, f.eks. en times stryking betyr 144 kcal færre, en times rengjøring av rom er 200 kcal færre, vindusvask og oppvask betyr minus 150 kcal. Det er verdt å understreke det faktum at til og med mens du ser på tv, brenner du ca 30 kcal per time.

For å effektivt miste overflødige kilo og gi figuren et nytt utseende må man knytte sammen sunt kosthold og stor dose av sport. Kaloritabeller, kalorikalkulator og fysisk aktivitet hjelper oss med det, men våre hensikter og positiv holdning er også nødvendige.

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk