Kalsium holder vakt over friske bein

Kalsium er et mineral som vi har mest av i kroppen vår, det utgjør opp til 40% av alle mineraler. I voksens kropp utgjør dets innhold 1% av hele kroppsvekt. Den største delen av det befinner seg i beinskjelettet, litt mindre finnes det i plasma.

Kalsium har flere viktige funksjoner i kroppen vår. Først og fremst er det en grunnleggende komponent av beina, tennene og neglene, og det styrker håret. Det kontrollerer sammentrekning og avspenning av muskler, og dermed er det nødvendig for riktig virkning av hjertet. Det stimulerer drift av nervesystemet ved å forbedre overføring av nerveimpulser. Det reduserer også allergiske reaksjoner og betennelser og hevelse. Kalsium regulerer pH i blodet og dets levring, og dermed reduserer det blodårenes skjørhet og hever deres permeabilitet. Det er ansvarlig for elektrolytt balanse, kroppens immunreaksjoner og er nødvendig for absorpsjon av vitamin B12 og for gravide kvinner. Det forebygger også beinskjørhet og reduserer blodtrykket. Behovet for kalsium er fra 800 til 1200 mg per døgn.

Hva skal man spise for å supplere mangel?

Kilder til kalsium er melk og melkeprodukter, egg, ost, bønner, havfisk, grønne bladgrønnsaker, tørket frukt og grovt gryn. Det er verdt å understreke det faktum at kalsium av animalsk opprinnelse, altså melk og melkeprodukter, er bedre absorbert enn kalsium av vegetabilsk opprinnelse.

Når det er mangel, kan problemet være sånt...

For lite kalsium i kosten forårsaker forstyrrelser i barnets utvikling, skoliose, beinskjørhet og tennenes mottakelighet mot karies. Mangel på kalsium resulterer også i forstyrrelser i drift av nerve- og muskelsystemet, dårlig blodlevring, noe som følges av ofte blødninger og blåmerker. Det er også økt tendens til allergier og utslett.

For mye er heller ikke bra

Overflod av kalsium i kosten er grunnen til dannelse av nyrestein, destabiliserer hjertefunksjoner og reduserer opptaket av sink og jern.

Kalsium og sport

Kalsium er ansvarlig for muskelsammentrekning og høy tetthet av bein, noe som er nødvendig mens man driver med sport, for det forebygger kontusjoner.

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk