Vitamin B1 (tiamin) smertestillende vitamin

Fotolia_57316492_Subscription_Monthly_M.jpg

Vitamin B1 (tiamin) kalles for humørvitamin fordi det er ansvarlig for å levere energi til hjernen. Det påvirker sinnstilstand og nervesystemet til kroppen vår.

Det støtter også funksjonen til det kardiovaskulære systemet og vekstprosessen. Det stimulerer utskillelsen av hormoner, fremskynder sårbehandling og viser smertelindrende effekt. Behovet for vitamin B1 er på ca 1.6mg per døgn.

Hva skal man spise for å supplere mangel?

Kilder til dette vitaminet er: kjøtt, kornprodukter, belgfrukter, gjær, nøtter, fisk og frukt.

Når det er mangel, kan problemet være sånt...

Resultater av mangel på vitamin B1 er muskellammelse, beri-beri sykdom, hjertesvikt og forstyrrelser i fordøyelses- og nervesystemet.

For mye er heller ikke bra

Resultater av overflod er tretthet, kvalme, svetting, muskelskjelving, svimmelhet og allergiske reaksjoner.

Vitamin B1 og sport

Vitamin B1 er nødvendig for metabolisme og strukturen av celler, det transporterer oksygen til musklene. Nyligste undersøkelser har påvist dets effektivitet i forbedring av sportprestasjoner. Jo mer og jo hardere du trener, jo mer av dette vitaminet trenger kroppen din.

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk