Vitamin B2 (riboflavin) kjemper mot migrene

Fotolia_57507274_Subscription_Monthly_M.jpg

Vitamin B2 kalles også for riboflavin og er klassifisert som B-vitaminer, så dets grunnleggende funksjon er deltakelse i syntese og nedbrytning av protein, sukker og fett.

Det spiller også viktig rolle i riktig funksjon av øynene og nervesystemet, slimhinner, luftveiene, blodårene og huden. Det hjelper med å bekjempe stress og emosjonelle spenninger, det bekjemper migrene.

Det daglige behovet for vitamin B2 er 1,5 mg.

Hva skal man spise for å supplere mangel?

En rik kilde til dette vitaminet er mager ost, mandler, sopp, vilt, laks, ørret, helkornbrød, bønner, erter og melkeprodukter.

Når det er mangel, kan problemet være sånt...

Følge av mangel er vekstretardasjon, synssvekkelse inkludert lysømfintlighet, hårtap, problemer med konsentrasjon, trøske, munnvinkelsår, nervesystemets sykdommer og pusteforstyrrelser.

For mye er heller ikke bra

Overflod av dette vitaminet i kostholdet forårsaker kvalme, oppkast og diaré.

Vitamin B2 og sport

Vitamin B2 kontrollerer frigjøring av energi, deltar i proteinsyntese, forbrenner fett og hever muskelkrampe. Det regenererer kroppen etter en hard innsats

.

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk