Vitamin B5 (pantoten, pantotensyre)

Fotolia_57507269_Subscription_Monthly_M.jpg

Vitamin B5 kalles også pantoten eller pantotensyre. Det tilhører B-vitaminer.

Det er ansvarlig for metabolisme av protein, sukker og fett. Det deltar i produksjon av vitamin D, hormoner, kolesterol og nevrotransmitter. Det regulerer og forbedrer hjerte-, nerve- og fordøyelsessystemet. Det regulerer også vev og fremskynder sårbehandling. Det forebygger dannelse av rynker, grått hår og forbedrer hårpigment. Det gir fysisk styrke, fjerner distraksjonstilstander, sveket hukommelse, forvirring og depresjonstilstander.

Det daglige behovet for dette vitaminet er 7mg.

Hva skal man spise for å supplere mangel?

Kilder til vitamin B5 er hvetekli, lever, fisk, fjærfe, bananer, appelsiner, poteter, brokkoli, sopp og fullkornet produkter.

Når det er mangel, kan problemet være sånt...

Effekter av mangel er forstyrrelser i arbeid av nervesystemet som: lærevansker og manglende konsentrasjon. Den forårsaker også problemer med synet, brennende føtter, hudforandringer, grått hår, hårtap, forstyrrelser i nerve- og fordøyelsessystemet manglende matlyst, diaré, oppkast og magesmerter.

For mye er heller ikke bra

Overflod av vitamin B5 forårsaker problemer med fordøyelsessystemet.

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk